Entreprenader

Fas 1: Tidiga skeden, bygglov och projektering

I Fas 1 fokuserar vi på att lägga en stabil grund för projektet genom noggrann planering och förberedelser. Vi ansvarar för att:

  1. Tillsätta rätt kompetens – Vi handplockar de bästa arkitekterna, sakkunniga och projektörer som är mest lämpade för ert specifika projekt. Tillsammans med vår erfarna arbetschef, projektchef och handplockade experter säkerställer vi att val av byggteknik, installationer och utformning tillvara tar projektens affär på bästa sätt och med det säkerställer vi att projektet uppnår hög effektivitet, hållbarhet och ekonomiskt fördelaktighet.
  2. Säkerställa marknadsmässiga budgetar – Vi ansvarar för att varje konsult och leverantör erbjuder kostnader som är konkurrenskraftiga och marknadsmässiga, vilket ger er och oss trygghet i att budgeten hålls under kontroll.
  3. Bygglov – Vi hanterar bygglovsprocessen och ser till att alla nödvändiga tillstånd erhålls i tid.
  4. Planering och systemhandlingsprojektering– Vi leder också hela projekteringsfasen som projekteringsledare med Bas-P ansvar, vilket innebär att vi samordnar alla tekniska och designmässiga delar av projektet samt att beslut och riktlinjer för projektets genomförande fastställs och dokumenteras.

I denna fas säkerställer vi tydliga och samordnade bygglovs- och systemhandlingar för att projektet ska kunna gå vidare till genomförandefasen med bästa möjliga utgångsläge.

 

Fas 2: Val av entreprenadform och förberedelser för genomförande

När vi har fått bygglov och systemhandlingen för projektet är färdigställd, går vi in i nästa viktiga steg där vi tillsammans beslutar om projektet ska genomföras som en samverkansentreprenad eller en CM-entreprenad. Detta är ett strategiskt val som vi gör gemensamt baserat på projektets specifika behov och mål.

Efter att entreprenadformen har fastställts, skapar vi en tydlig projektstruktur som inkluderar:

  1. Avtalsförhållanden – Vi säkerställer att alla avtal och juridiska ramar är på plats och tydligt definierade, så att alla parter har klara roller och ansvar under projektets gång.
  2. Digital projektstruktur – Vi implementerar ett komplett digitalt system för projektledning, inköp, produktion, kostnadsstyrning och kommunikation, vilket ger full insyn för samtliga inblandade och underlättar samordningen för projektet som helhet.

Med dessa strukturer på plats går vi vidare till att:

  • Handla upp underentreprenörer – Vi inleder upphandlingen av underentreprenörer som är bäst lämpade för projektets specifika krav. Här säkerställer vi att varje underentreprenör har den kompetens och erfarenhet som krävs för att leverera på högsta nivå.
  • Tillsätter övriga nyckelpersoner – Utöver att vi har tillsatt arbetschef och projektchef tidigt i projektet tillsätter vi i det här skedet även platschef, entreprenadsingenjör och arbetsledare som kommer att vara ansvariga för det dagliga arbetet, samordningen och uppföljningen på arbetsplatsen. I den här fasen tar platschefen Bas-U ansvaret. Dessa personer tillsammans med arbetschef och projektchef följer projektet noggrant från start till mål och säkerställer att det genomförs enligt uppsatt plan, kvalité, hållbarhet och projektets kostnadsramar.
  • Etablering och produktion– Inför produktionsstart tar platschefen över ansvaret för arbetsmiljön som Bas-U under projektets genomförande. Vi etablerar oss enligt vår noggranna plan för att säkerställa en säker arbetsmiljö för alla som arbetar eller vistas inom och utanför arbetsområdet. I våra projekt prioriterar vi säkerhet, och det innebär att alla säkerhetsaspekter säkerställs redan från början och kontinuerligt följs upp dagligen. Det är viktigt att alla inblandade, från enskilda arbetare till tjänstemän, strikt följer projektets säkerhetsanvisningar.                                                                                                              Produktionen genomförs med tydlig kommunikation och regelbundna avstämningar med alla parter för att säkerställa att arbetsmomenten följer tidplanen. Vi övervakar fortlöpande att arbetet utförs med högsta kvalitet och att eventuella oförutsedda hinder hanteras omgående så att tidplanen följs. Löpande möten med underentreprenörer säkerställer ekonomiska, kvalitativa och säkerhetsmässiga statusen alltid är uppdaterad och under kontroll.
  • Färdigställande– God tid innan färdigställande fastställer vi besiktnings- och slutbesiktningstider för samtliga discipliner. Vi säkerställer att vi har nollade besiktningsprotokoll, att vi samtliga drift- och underhållsunderlag för samtliga, att vi har samtliga sakkunniga utlåtande för slutbesked så att inspektören på Stadsbyggnadskontoret kan godkänna dessa och med det säkerställer vi att vi får slutbesked för projektet.

Genom att noggrant planera och sätta rätt struktur redan från början av Fas 2, skapar vi en stabil grund för ett effektivt och framgångsrikt genomförande av projektet.

 

Fas 3: Slutförande och garantitid

När projektet är färdigställt och entreprenaden godkänd, erhåller vi slutbesked från Stadsbyggnadskontoret. Här börjar garantiperioden för projektet, och vi fortsätter att vara en nära partner genom hela garantitiden. Vi samordnar tvååriga garantibesiktningar och hanterar eventuella åtgärder för att säkerställa att allt lever upp till era och våra förväntningar – även långt efter projektets avslut.

Med HFF Byggpartner får ni en trygg, personlig och engagerad partner genom hela projektets livscykel.